Svenska Fotbollförbundet och Sportbladet förnyar sponsoravtal

Svenska Fotbollförbundet förnyar sponsoravtalet med Sportbladet och fördjupar samarbetet på affärssidan. Svenska Fotbollförbundet strävar efter att öka intresset för svensk fotboll och stärka återväxten av framtida landslagsspelare.

Det nya sponsoravtalet löper över tre år och sträcker sig fram till 2023. Det innebär att det omfattar fyra seniormästerskap: UEFA EURO 2021, UEFA Women’s EURO 2022, FIFA World Cup 2022 samt FIFA Women’s World Cup 2023. 

Avtalet ger Sportbladet rätt att aktivera partnerskapet via dam-, herr- och ungdomslandslagen. Det betyder bland annat exklusiv tillgång till biljetter, Fan Zone-aktiviteter, signerade tröjor, arenareklam med mera.

– Fotbollsintresset är enormt och förenar på många sätt Sverige. Att vi nu kan förlänga vårt sponsoravtal med Svenska Fotbollförbundet stärker Sportbladets varumärke inom ett viktigt segment. Det fördjupade samarbetet gör dessutom att vi på affärssidan kan utveckla vårt erbjudande till Sportbladets läsare, säger Katarina Koritz, affärschef på Sportbladet.

Sportbladet är svenska folkets största nyhetskälla inom sport och når dagligen omkring 1,3 miljoner läsare och tittare. Redaktionellt bevakar Sportbladet allt från svenska utlandsproffs och liverapporterar allsvenska herrmatcher till traditionell nyhetsrapportering och tv-format kring klubbar. Inte minst viktigt för Sportbladet är livesändningarna av OBOS Damallsvenskan som sedan förra året sänds exklusivt på Aftonbladet.

– Genom Sportbladets enorma räckvidd hoppas vi genom det här sponsoravtalet få ännu fler att upptäcka svensk fotboll. Det är viktigt för att stärka återväxten. Ett exempel på hur vi arbetat tillsammans är appen Min Fotboll, där hundratusentals fotbollsälskare kunnat följa sina barns och kompisars matcher live hemifrån, säger Stefan Abelsted, affärsutvecklingschef på Svenska Fotbollförbundet.

Svenska Fotbollförbundet förstärker med Elisabeth Norrgård som ny Key Account Manager för avtalet med Sportbladet. 

– Det känns mycket bra att kunna matcha leveransen av avtalet med en kundansvarig som kommer från mediebranschen, säger Helena Taube Rehnmark, marknad- och försäljningschef på Svenska Fotbollförbundet.

Kontaktpersoner:

  • Svenska Fotbollförbundet: Stefan Abelsted stefan.abelsted@svenskfotboll.se
  • Sportbladet: Katarina Koritz katarina.koritz@schibsted.com