Group 2 Copy 19LinkGroup 3Group 2

’’Fler kvinnor och tjejer som ledare innebär fler ledare med nya perspektiv. Det kommer alla vinna på, inte minst fotbollen’’

Östergötlands Fotbollförbund (Östergötlands FF) är ett av de 24 distriktsförbunden under Svenska Fotbollförbundet. Under 2019 har distriktet haft flera workshops där syftet har varit att ta fram idéer och förslag på hur distriktet kan arbeta med initiativet Plus 10 000 – att rekrytera fler kvinnor och tjejer som ledare in i Östgötafotbollen.

Plus 10 000 är ett rikstäckande initiativ för att öka andelen kvinnor som ledare och tränare inom fotbollen de närmaste fem åren. Målet är att rekrytera minst Plus 10 000 fler tjejer och kvinnor inom fotbollen till år 2023. Varje distrikt ska utse två ambassadörer och distrikten har också ansvar för att sätta mål för arbetet, säkerställa att målen följs upp samt tydliggöra hur ledning och styrelse kommer att stödja ambassadörerna i sitt arbete.

Östergötlands FF tror inte att fotbollen har svar på alla utmaningar, men en sak vet dem: Ute på planen behövs alla.

- Vi ser ett stort intresse från båda män och kvinnor för Plus 10 000. Det finns många spännande grepp att ta utifrån hur modiga vi vill vara. Den stora utmaningen blir att hitta nycklar till att arbeta med frågan om att rekrytera tjejer och kvinnor som ledare i föreningarna. Idag är det många frågor på agendan, och på vissa håll kämpar föreningarna med det ideella engagemanget för helheten i föreningarna. Men kan vi i svensk fotboll hitta ett antal framgångsfaktorer och bärande koncept som engagerar så finns det en stor kraft i att vi alla gör det tillsammans över hela landet, säger utvecklingskonsulent Johan Thorén på ÖFF.

Viktigt för ÖFFs workshops har varit att varje representant som sedan tidigare ingår i arbetsgruppen Plus 10 000 skulle bjuda med sig en gäst som har intresse för frågan. Strategin med att lyckas med arbetet inom Plus 10 000 är att identifiera vad som redan görs i Östergötland och bygga utifrån det. Distriktets två ambassadörer, Ella Karlsson och Hoshi Kafashi är de som ska inspirera och samordna det lokala och regionala arbetet.

- Under våren har vi haft workshops där vi bjudit in ett antal personer med olika bakgrunder, erfarenheter och kunskap för att diskutera olika verktyg, metoder och koncept för att ta ut Plus 10 000 till föreningar. Under vår andra workshop bestämde vi för att arbeta med kommunikation och marknadsföring genom att bland annat ta fram en film samt skapa en Facebook-grupp för att samla personer inom Östgötafotbollen som brinner för frågan. Filmen och gruppen har vi marknadsfört via Facebook och Instagram med hjälp av vår samarbetspartner i Öst Media. Det var naturligtvis klockrent att kunna lansera det i samband med Fotbolls-VM där föreningar arrangerade evenemang med matcher på storbildskärm i Norrköping och Linköping. I samband med dessa arrangemang delade vi ut flyers och visade filmen samt blev utfrågade från scenen och kunde berätta mer om Plus 10 000, säger Ella Karlsson.

- Vi har även tankar på att låta föreningar nominera förebilder som ledare bland tjejer och kvinnor, och skapa en 100-lista. Det är med inspiration av Östsvenska Handelskammaren som gjort det med kvinnor som står till förfogande att gå in företagsstyrelsen. Det handlar om att synliggöra och stärka förebilder som kan inspirera andra, avslutar Hoshi Kafashi.

Östergötlands FFs metoder

  • Rekommendation – att ÖFF går ut i information till föreningar att vid start av nya lag om fördelen med mixade ledar- och tränargrupp
  • Aktiv rekrytering – att föreningar och ansvariga ställer frågan till kvinnor och tjejer om att vara med. Erfarenheten säger att kvinnor säger ja om de får frågan att ställa upp
  • Statistik – att ÖFF tar fram statstik över antalet kvinnor som ledare och stödjer föreningar i arbetet att ta fram motsvarande statistik på föreningsnivå
  • Använda framgångsnycklar – att bygga vidare och använda verksamheter som hittat nycklar till ledarrekrytering, Bollihop, Future Veneras och Ostoppbara, etc.
  • Använda fotbollsstjärnor – ge arbetet med Plus 10 000 lokal stjärnglans genom att använda sig av fotbollsstjärnor
  • Använda förebilder – kraften i att använda förebilder för alla nivåer av ledarskap går inte att underskattas. Arbeta metodiskt och strategiskt med förebilder i föreningen
  • Olika har gett ut många barn och ungdomsböcker inom bokserien "Fotbollsstjärnor" utifrån landslagsspelare som Kosovare Asllani, NIlla Fischer, Oliva Schough, m.fl.
  • Handbok om fotboll – Journalisten Jennifer Wegerup har skrivit boken "Koll på Fotboll". Använda den typen av handbok som ett verktyg för inspiration och sänka trösklarna till fotbollen för alla
  • Modern kampanj – att göra en kampanj som sticker ut med rätt tilltal i syfte att nå målet med fler kvnnor och tjejer som ledare
  • Riktade utbildningar och aktiviteter – lyfta fram möjligheter för tjejer att gå tränarutbildningar och domarutbildningar. I synnerhet till spelare som slutat eller som skadat sig. Många känner inte till möjligheten

I bild från vänster: Johan Thorén utvecklingskonsulent ÖFF, Ella Karlsson ambassadör ÖFF, Hasse Wetterhall SISU och Hoshi Kafashi ambassadör ÖFF.