Link

TikTok-challenge säkrade supportrarnas nationalsång

Du gamla, du fria utan supportrar som sjunger med? Inte så roligt för någon – varken för spelare eller för alla som tittar på. Men utan publik på läktarna är det väl så det blir… eller?

Nej, faktiskt inte. På de landskamper som spelats på hemmaplan (dam, herr och U21) har de som varit på plats fått höra nationalsången på ett nytt sätt.

Med hjälp och en så kallad TikTok-challenge, initierad av SvFF och genomförd av musikproducenten Dejo Andersson*, har svenska landslagssupportrar uppmanats att posta videoklipp där man sjunger ut sitt stöd till lagen. Videoklippen har sedan mixats och sammanförts till en enda mäktig nationalsångskör som spelats på de landskamper som genomförts utan publik.

– Vi är inne i en annorlunda tid som kräver annorlunda och nytänkande grepp kring våra evenemang. Vi försöker hela tiden bli mer innovativa och framåtlutade. Att testa av en sån här idé på en engagerande plattform och med en redan etablerad TikTokare som Dejo har känts både spännande och rätt från första stund, säger Maria af Geijerstam, ansvarig för varumärkes- och partnerkommunikation på SvFF.

En fantastiskt stark signal när vår supportrar är med och bidrar och visar sitt stöd

– Vi på SvFF tycker precis som de svenska landslagssupportrarna att ett Friends Arena eller Gamla Ullevi utan publik känns onaturligt och väldigt tråkigt. I dessa tider så är det viktigt att vi som arrangör bidrar till att ta fotbollen närmre våra supportrar. Att supportrar får möjligheten att sjunga nationalsången för våra landslagspelare tycker vi är en fantastiskt stark signal att de är med och bidrar på plats och verkligen får möjlighet att visa sitt stöd säger Christoffer Lund, ansvarig för Supporterklubben på SvFF.

Dejo Andersson

Dejo Andersson är överväldigad av responsen.

– Gensvaret har varit enormt, vansinnigt bra! Challengen på TikTok har haft mer än tre miljoner visningar och intresset utanför plattformen har också varit stort. Många icke-TikTokare har hört av sig till mig direkt och frågat om de får vara med.

Hur har den kreativa processen sett ut? Och hur har allt gått till rent praktiskt?

– Den största utmaningen var att klura ut hur vi på enklast möjliga vis kunde få alla sångare och musiker att sjunga och spela till samma bakgrundsspår, och att enbart höra deras isolerade insatser i slutändan. TikTok har en inbyggd mixer som låter dig göra precis detta, men alla har inte full koll på hur det fungerar. Det krävdes ett par tutorial videos där vi visade exakt hur deltagarna skulle göra, och efter det började bidragen trilla in i raskt tempo, berättar Dejo Andersson.

– Att sen mixa ihop alla dessa olika röster och instrument var en väldigt tidskrävande process men tack vare att mikrofonerna i dagens telefoner håller så pass hög kvalitet blev slutresultatet mycket bättre än förväntat.

Av alla inkomna bidrag har 32 videos från personer i alla åldrar, med olika bakgrund och ursprung från norr till söder valts ut.

– Jag har suttit med gåshud flera gånger under mixningen och tänkt ”vilket fantastiskt land vi lever i som har så mycket mångfald och talanger!”. Jag hoppas att landslagen känner folkets fulla stöd och att den här versionen av Du gamla, du fria kan nå lite extra långt in i hjärtat på alla. För mig är det i alla fall helt omöjligt att inte bli berörd när tvååriga Fanny Johansson sjunger för full hals tillsammans med toner från både nyckelharpa, distad elgitarr och fiol, säger Dejo Andersson.

"Ett stort ögonblick att få representera Sverige"

Nations League-matchen Sverige-Frankrike, Friends Arena den 5 september, var första tillfället då denna version av nationalsången spelades och sedan dess har den spelats inför alla publikfria landskamper som genomförts på hemmaplan för dam-, herr- och U21-landslagen.

– Det är alltid ett stort ögonblick att representera Sverige och höra Nationalsången. Fansens allsång har varit riktigt mäktig att höra och har givit extra gåshud och pepp inför matcherna på hemmaplan, säger Nathalie Björn

– Vi tycker resultatet blev fantastiskt, och är så tacksamma för att så många velat hjälpa till att skapa den rätta nationalsångskänslan vid matchstart, avslutar Maria af Geijerstam

*Dejo hittar ni på TikTok under användarnamnet @elevenbstudios

Nationella partners