Group 2 Copy 19LinkGroup 3Group 2

Rekord i VM-kampanjer

Hur Frankrike-äventyret slutar vet vi inte än, men att VM är en stor marknadsmässig framgång för damlandslaget det kan vi konstatera redan nu.

- Att så många som 19 av våra partners väljer att aktivera sina sponsorskap med kreativa, stort exponerade VM-kampanjer är ett bevis på hur värdet och attraktionskraften i damlandslaget har stärkts, säger Mikael Jiffer, marknads- och försäljningschef på SvFF.

Årets 19 kampanjer ska jämföras med de tre kampanjer som genomfördes vid förra VM 2015.

- En mycket glädjande utveckling förstås. Att intresset att göra VM-kampanjer är så stort beror ju naturligtvis på att man ser ett väldigt stort varumärkesmässigt värde i detta.
- Samtidigt bidrar ju våra partners – genom den uppmärksamhet kampanjerna skapar – till att göra både laget och spelarna mer synliga och kända, vilket i sin tur påverkar intresset från allmänhet, företag och media.
- Jag är också glad att det kommunikativa tema som vi tog fram till VM – "Vi skapar historia" – har fungerat så väl som en grund för all VM-kommunikation, inklusive den våra partners gör, säger Jiffer.

De partners till Svenska Fotbollförbundet som genomfört VM-kampanjer är Svenska Spel, adidas, Carlsberg, Cavaliere, Coca-Cola, ICA, Estrella, Folksam, Marabou, NeH, Obos, Panini, Sportbladet, Swebar, Swedbank, SJ, Teknos, TV4 och Volvo.