Group 2 Copy 19LinkGroup 3Group 2

Sverige redo för åttondelsfinal

Sverige är tillfreds med förberedelserna inför åttondelsfinalen mot Kanada.
– Vi är där vi vill vara, säger Peter Gerhardsson.

Åttondelsfinalen mot Kanada, med avspark klockan 21.00 på måndag kväll, närmar sig. Förbundskapten Peter Gerhardsson och lagkapten Carolin Seger utstrålade lugn och självförtroende på söndagens presskonferens.

– För oss är det vinna eller förvinna som gäller. Budskapet till laget är: ut och ge allting och ångra ingenting, säger Caroline Seger.

Mittfältsstjärnan känner sig i bra form trots att hon har matchats flitigt. Hon hoppas självklart att Sverige går långt i VM och att det kan ge damfotbollen hemma i Sverige en positiv effekt om landslaget lyckas bra i VM.

– Jag tror att det är jättestor skillnad på att åka ut i morgon kontra att gå vidare. Intresset blir alltid större så fort Sverige går långt i turneringar. Vilken sport det än är så hakar Sverige på, säger Rosengårdspelaren och fortsätter:

– Vi spelar för så mycket mer än bara en plats i en kvartsfinal. Vi spelar för alla flickor som drömmer om att bli någonting i framtiden. Går vi långt så händer det grejer i Sverige, säger Caroline Seger.

Kanada, rankat femma i världen, väntar alltså på Parc des Princes i Paris. Ett lag med stjärnor som anfallaren Christine Sinclair och Olympique Lyonnais försvararen Kadeisha Buchanan. Kanada har släppt in få mål på sin väg mot åttondelsfinalen.

– Jag har aldrig varit med om en match där det är så stort intresse runt omkring. Det tycker jag är lite läckert och kul. Helt klart, det blir den häftigaste matchen jag varit med om, säger Peter Gerhardsson förväntansfullt inför mötet.

Seger tycker att en av Sveriges styrkor historiskt har varit förmågan att prestera på väldigt hög nivå i matcher som gäller mycket.

– Det har jag sagt redan innan VM började, på de bra dagarna kan vi slå de allra bästa och på de dåliga dagarna kan vi förlora mot sämre lag. Men när det verkligen gäller höjer vi oss, säger hon.

Under söndagseftermiddagen uppgav Fifa att omkring 39 000 biljetter var sålda inför matchen, varav cirka 2 000 biljetter till svenska supportrar, på arenan som har en kapacitet på 45 600.

Matchen mot Kanada har avspark 21.00 och sänds i TV4 och Radiosporten.

Nationella partners

  • Bauhaus
  • Coca-cola
  • Folksam
  • ICA
  • NeH
  • Scandic
  • Aftonbladet
  • Swedbank
  • Volvo