EM-tröjan är här – men i år är den inte för alla

Nu släpper Adidas, tillsammans med Svenska Fotbollförbundet, den officiella EM-tröjan inför EM år 2020. Men den här gången är den inte för vem som helst. De som vill bära tröjan behöver gå med på villkoren som följer med den och helt enkelt – precis som spelarna i landslaget – förtjäna tröjan.

Villkoren som ställs är tre: att vara en schyst spelare och supporter; att stötta laget i med- och motgång och att välkomna alla, oavsett bakgrund och personliga egenskaper, att vara en del av laget. Det är våra olikheter som gör oss starka.

– Egentligen borde villkoren som ställs vara rena självklarheter. Men tyvärr ser vi hur många vuxna helt verkar ha glömt bort vad fotbollen handlar om. Vägen till vinst är genom respekt och fair play – och lagspel kräver olikheter, säger Qaroline Nähl, Nordic Brand Communications Manager – adidas Football.

Villkoren har tagits fram av Adidas tillsammans med Svenska Fotbollförbundet som en markering mot de problem som finns kring hot och hat som drabbar såväl spelare, tränare och profiler inom fotbollen som supportrar. Senast under förra året fick spelaren Jimmy Durmaz under VM en mängd hot och rasistiska kommentarer i sociala medier, och i år valde Henke Larsson att lämna som tränare för Helsingborgs IF efter att ha fått utstå en mängd personliga påhopp. Det är bara två exempel på hur tonen har hårdnat.

– Sorgligt nog har vi de senaste åren sett flera exempel på drev, hot och hat inom fotbollen. Årets EM-tröja är en påminnelse om det som lärs ut redan på knattenivå: att vi måste kämpa tillsammans och visa respekt för varandra. Vi är glada för att Adidas väljer att ta ställning tillsammans med oss säger Håkan Sjöstrand, generalsekreterare för SvFF.

Årets fotbollströja är en påminnelse om det som fotboll handlar om. Att vara ett lag innebär att kämpa tillsammans och att älska ett lag innebär att man finns där hela tiden, i både med- och motgång.

– Jag är alltid stolt över att bära landslagströjan, men i år är det med ännu större stolthet. För mig är fotboll bara kärlek, och det är precis det landslagströjan står för i år. Fotboll förenar och jag ser verkligen fram emot att kämpa hela vägen i EM tillsammans med laget och med alla supportrar, säger Alexander Isak, anfallare i svenska landslaget.

För mer information vänligen kontakta:

Henrik Hallberg, PR-ansvarig adidas
Email: Henrik.hallberg@adidas.com
Tel: +46 70 754 91 50

Jakob Kakembo Andersson, Presschef Svenska Fotbollförbundet
Email: Jakob.kakemboandersson@svenskfotboll.se
Tel: +46 72 085 74 37