Group 2 Copy 19LinkGroup 3Group 2

Publikrekordet i sikte

Intresset för damlandslagets match mot Tyskland i april är fortsatt stort. Samtidigt som landslaget tränar i Sydafrika har försäljningen på hemmaplan nu passerat 18 000 sålda biljetter. Nu siktar landslaget in sig på det befintliga publikrekordet för att skapa ny historia.

- Det är så klart jättemotiverande att höra om det stora intresset för matchen. Det vore häftigt om vi tillsammans med alla supportrar slår publikrekordet och skapar en riktig fotbollsfest mot Tyskland bara två månader före VM, säger lagkapten Caroline Seger.

Matchen mot Tyskland spelas på Friends Arena den 6 april. Redan första dagen såldes över 10 000 biljetter och efter en månad är den siffran nu uppe i 18 000. Med tre månader kvar till matchen har landslaget nu siktat in sig på att slå publikrekordet för damlandslaget på 20 302.

- Jag har några rekord kvar sedan min tid som förbundskapten och ett är publikrekordet mot Schweiz från 2002. Nu hoppas jag att vi slår det och skapar ny historia, säger landslagschefen Marika Domanski Lyfors.

- Även om vi för stunden är fullt fokuserade på att göra bra resultat mot Sydafrika på tisdag så kan jag inte låta bli att smått blicka framåt mot matchen. Det är alltid stort att få spela framför våra hemmasupportrar och nu verkar det som att det kommer bli ett riktigt bra tryck kring matchen. Det ser vi givetvis fram emot och det känns extra häftigt att det är Tyskland som kommer stå för motståndet, säger Peter Gerhardsson.

Att matchen spelas en lördag med avspark 13.45 har möjliggjort för många supportrar att se matchen på Friends Arena. Något som bland annat syns sett till antalet ungdomsföreningar som planerar att vara på plats och heja fram sina idoler i landslaget.

- Vi försökte tidigt att planera och placera matchen vid ett tillfälle och dag som skulle möjliggöra en bra fotbollsupplevelse för supportrarna. Vi är oerhört glada att arbetet hittills gett bra resultat och att det ser ut att bli en riktig publikfest. Nu fortsätter vi arbeta för att publikrekordet ska slås i april, säger Mikael Jiffer, Marknads- & Försäljningschef.

Nationella partners

  • Bauhaus
  • Coca-cola
  • Folksam
  • ICA
  • NeH
  • Scandic
  • Aftonbladet
  • Swedbank
  • Volvo