Group 2 Copy 19LinkGroup 3Group 2

SvFF och adidas förlänger partnerskapet

Svenska Fotbollförbundet och adidas kan stolt meddela att man förlänger sitt framgångsrika samarbete. adidas fortsätter att vara exklusiv produktleverantör ytterligare sex år, till och med 2024, för samtliga landslag, fansprodukter och Landslagets Fotbollsskola.

Svenska Fotbollförbundet och adidas har en lång och framgångsrik historia tillsammans. Flera klassiska svenska landslag har skördat framgångar med de tre ikoniska ränderna på sina tröjor, allt ifrån herrarnas bronslag i VM 1994, U21-lagets EM-guld 2015 till damernas EM-semifinal 2013. Sist men inte minst det aktuella mästerskapet i Ryssland, och med det nya
partnerskapet hoppas man kunna uppleva ännu fler gemensamma framgångar.

- Vi är väldigt glada över att vi fortsätter vara en viktig global partner till adidas, sida vid sida med stora nationer som Tyskland, Belgien, Spanien och Argentina. adidas står för kvalitet, professionalitet och fantastiska produkter, dessutom finns det en stark värderingsmässig gemenskap mellan oss. Utan tvekan är de en perfekt partner till SvFF, säger Håkan Sjöstrand, generalsekreterare på SvFF.

Som exklusiv produktleverantör till SvFF innebär det ett nära samarbete med lagen, spelarna och globala designteamen för att kunna ta fram de absolut bästa produkterna åt spelarna, med stort fokus på merchandise. Partnerskapet har under åren haft flera starka och gemensamma aktiveringar och produktlanseringar som man gemensamt vill förvalta och fortsätta bygga vidare på. Målet är att skapa nya ikoniska produkter inför kommande Nations League, VM och EM.

- Vi anser att detta är det största hedersuppdrag du kan ha i svensk fotboll och som marknadsledande inom fotboll var det självklart att vi ville förlänga vårt partnerskap med SvFF och utrusta de olika landslagen. Vi vet att genom sport har vi styrkan och möjligheten att förbättra människor liv och detta är något vi delar med SvFF, säger Sven Moser, general manager, adidas Norden.

Under det pågående mästerskapet i Ryssland representerar adidas fler nationer än något annat varumärke, och Sverige är i sällskap av hela elva andra lag, (Tyskland, Ryssland, Spanien, Argentina, Belgien, Colombia, Mexiko, Egypten, Japan, Marocko och Iran). Tillsammans har adidas mer än 300 internationella spelare. Som officiell sponsor till FIFA World Cup™ ansvarar adidas även för matchbollen, Telstar18, vilken ger adidas ett extra avtryck på planen.

Nationella partners

  • Aftonbladet
  • Bauhaus
  • Coca-cola
  • Folksam
  • ICA
  • NeH
  • Scandic
  • Swedbank
  • Volvo