Link

UEFA Nations League, grupp B2

Lag M V O F GM IM +/- P
Ryssland 0 0 0 0 0 0 0 0p
Sverige 0 0 0 0 0 0 0 0p
Turkiet 0 0 0 0 0 0 0 0p

Så spelas UEFA Nations League

I september 2018 är det premiär för UEFA Nations League. Det nya tävlingskonceptet kommer i princip att ersätta herrlandslagens träningslandskamper, istället blir det tävlingsmatcher mot nationer rankade på samma nivå i ett ligasystem med upp- och nedflyttningar och bonuschans att ta sig till EM-slutspel.

UEFA Nations League kommer att spelas varannat år. De år Nations League inte spelas avgörs de sedvanliga EM- respektive VM-kvalen på liknande sätt som tidigare.

Så går det till

De 55 europeiska nationerna delas upp i fyra nivåer (ligor, A-D, baserat på UEFA:s nationskoefficientrankning 11 oktober 2017).

I varje liga spelas det i fyra grupper där lagen möts i hemma-/bortamöten. Gruppsegrarna avancerar till nästa liganivå och sist placerade lag ramlar ner ett steg till nästa upplaga av tävlingen.

I den högsta ligan (A) går de fyra gruppsegrarna till ett slutspel som spelas i juni 2019 (en av deltagarnationerna tilldelas värdskapet av UEFA i december 2018).

I alla ligorna (A-D) kvalificerar sig de fyra gruppsegrarna till ett play off (semifinaler och final, enkelmöten, våren 2020) om en plats i EM-slutspelet 2020. Om en gruppsegrare redan kvalat in till EM via det "ordinarie" EM-kvalet går play off-platsen vidare till nästa lag i tur. Om alla lagen i gruppen är EM-klara går budet vidare till ett lag från en annan grupp, då baserat på den övergripande UEFA-koefficientrankingen.

På det här viset kan alltså ett lag från varje liga (A-D) nå EM-slutspelet 2020 och därmed komplettera de 20 övriga nationerna som kvalificerat sig via EM-kvalet 2019. EM-kvalet spelas för övrigt i tio grupper där ettan och tvåan i varje grupp blir klara för EM.

Det lär med andra ord bli en del om och men, och räknande hit och dit, med dessa nyheter. Men det är kanske bara spännande och stimulerande för alla som följer sporten. Och att tävlingspulsen och engagemanget ska öka och komma tätare är förstås avsikten. För både lagen och supportrarna. Fler möjligheter öppnas för avancemang, i Nations League-systemet och till EM. Fler täta matcher av betydelse, varje år.

Nationella partners

  • Coca-cola
  • Folksam
  • ICA
  • Intersport
  • Scandic
  • Aftonbladet
  • Swedbank
  • Volvo